gastro-lead

Własny lokal gastronomiczny – na co zwrócić uwagę?

Jedząc w naszym ulubionym miejscu, wiele razy mogliśmy się zastanawiać „a co gdyby tak założyć swoją knajpę…”. Rynek gastronomiczny rządzi się własnymi unikalnymi prawami, a poziom ryzyka jest ogromny od momentu otworzenia drzwi dla pierwszego klienta. Największym z wyzwań pozostaje nie tylko jego przyciągnięcie, ale sprawienie, aby z chęcią wrócił do nas przynajmniej raz. Na co musimy zwrócić uwagę?

Po co przychodzi się do lokalu gastronomicznego? Oczywiście, żeby zjeść i wypić (dodatkowo spędzić przy tym miło czas), więc zadbajmy najpierw o nasze menu. Warto specjalizować się w jednym typie kuchni, bo jak mówi powiedzenie:

 

„jeżeli jesteśmy od wszystkiego, to jesteśmy do niczego”

 

Utrzymajmy spójność naszej karty. Jeżeli chcemy specjalizować się w kuchni indyjskiej, pozycja pod tytułem „kotlet schabowy z ziemniakami” wywoła uśmiechy zażenowania i politowania. Najróżniejsze badania pokazują, że przeciętny Polak wydaje około 20 złotych przy jednym wyjściu do lokalu gastronomicznego. Tworząc naszą kartę dań, najbezpieczniej będzie celować właśnie w ten segment.

Nie ważne jak smaczne będzie jedzenie serwowane przez naszą restaurację, najczęstszym powodem niepowodzenia naszego lokalu jest zła lokalizacja. Panuje jedna zasada – musi być tam, gdzie są ludzie. Wystarczy, że przyjrzymy się pierwszemu lepszemu miejscu, które odniosło sukces. Zwykle jest położone w centrum miasta, blisko miejsc, gdzie ludzie spacerują, a dodatkowo jest łatwo tam dojechać. Klient nie będzie miał ochoty urządzać godzinnej wyprawy do restauracji, a wybierze lokal, do którego dotrze szybciej ze swojego miejsca zamieszkania.

 

Aranżacja wnętrza i personel to kolejne ważne czynniki przy budowaniu wizerunku i marki naszego lokalu. W zależności od specyfiki miejsca, zadania personelu będą inne. W wykwintnej restauracji będzie to szybka obsługa kelnerska i nienagannie przygotowane przez szefów kuchni potrawy. Gdy będzie to bar, barman musi być gotowy na podtrzymywanie rozmowy z klientami i jednocześnie obsługiwać kolejnych klientów.

To tylko kilka pomocnych wskazówek dla nowych lokali gastronomicznych. Pamiętajmy, że to klient będzie sprawiał, że nie zakończymy działalności po paru tygodniach, więc powinniśmy sprawić, aby czuł się jak we własnym domu. Albo nawet lepiej.